Actueel

Roeland Gerding: BioAcademy gaat meer bieden voor winkelmedewerkers

14-05-20 14:22

Bij het specialistische aanbod van de biologische winkels hoort specialistische kennis. Daarmee kunnen de speciaalzaken meerwaarde bieden voor de klant. Binnen het BioAcademy-bestuur zet Roeland Gerding van De Groene Winkel in Zeist zich in voor uitbreiding van de leermogelijkheden voor winkelpersoneel.

De ouders van Roeland Gerding, Astrid en Rudi, zetten zich sinds 1988 in voor hun grote biologische winkel in Zeist. Rudi zegt vooral heel trots te zijn op de versafdeling. Voor hem draait het om het bieden van natuurvoeding en het label biologisch hoort daar helemaal bij. „Er is wat veranderd sinds 2008. Voor die tijd gaven mensen minder uit aan biologische voeding, als hun beeld somberder was over de toekomst, bijvoorbeeld bij een recessie, maar in de crisis na 2008 bleven we wel doorgroeien. Ik denk dat ze zich door gekkekoeienziekte, varkenspest en gifschandalen zijn gaan realiseren wat echt van waarde is”, zegt Rudi.

Nu Roeland ook actief ondernemer in de winkel is, wil hij juist werken aan de dienstverlening naar de biologische klanten. Dat is een belangrijk argument voor Roeland om actief bestuurder te worden in de BioAcademy. „Het aanbod voor de winkelier en de winkelmedewerker kan omhoog binnen de BioAcademy. Nu is dat meer gericht op de landbouw. Het winkelpersoneel moest voor een training tot voor kort een dag ergens heen. Dat is niet aantrekkelijk voor de winkelier en het personeel. Daarom is het ontwikkelen van e-learning voor ons een uitkomst.”

Voordelen

Roeland denkt dat e-learning in combinatie met kennisoverdracht tijdens het werk in de winkel het beste blijft hangen bij nieuw personeel. „Je leert dan met tekst en beeld en gebruikt de kennis direct in de praktijk. Dan onthoudt het gemakkelijker”, zegt hij. „De benodigde kennis bestaat uit basiskennis over wat biologisch is en het leren beantwoorden van vragen die klanten met regelmaat stellen. Zij verwachten in een specialistische zaak kennis bij het personeel.”

De klanten komen naar de Groene Winkel omdat zij elders hun vragen niet beantwoord krijgen. Volgens Rudi gaat dat bijvoorbeeld over dieetwensen als glutenintolerantie, het verschil tussen brood met gist of met desem, de betekenis van biologische zuivel of groente. „Het doel van training van het personeel is om ons te onderscheiden. De branche groeit ook buiten de traditionele winkels, maar wij kunnen meer kennis bieden dan een supermarkt.”

Roeland denkt dat de Groene Winkel op prijs niet kan winnen van de supermarkten, maar wel met kennis en vertrouwen. „Wij vinden het verhaal achter onze producten wel eens te normaal. Dat in ons brood geen toegevoegde suiker zit, is gewoon. Met e-learning kunnen we onze medewerkers tussen het werk door dat soort kennis bijbrengen.”

Inventarisatie

Voor Roeland is het van belang om samen met de biologische winkeliersvereniging te inventariseren welke modules ontwikkeld moeten worden. De winkeliers kunnen meedenken en de modules ontwikkelen samen met de toeleveranciers, want daar is heel veel informatie beschikbaar over de bijzondere kwaliteiten en de afkomst van de producten.

Als mooi voorbeeld van hoe breed de duurzame aspecten van een biologisch product kunnen zijn, geeft Roeland als voorbeeld het verhaal achter toeleverancier De Oorsprong: „Dat bedrijf biedt al jaren werkgelegenheid voor mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt en ze zijn heel actief in het voorkomen van verspilling. Een ander mooi voorbeeld is het vlees van de Jersey-stiertjes van boerderij Eyckenstein. De stiertjes lopen nog enkele jaren op dat bedrijf, voor ze geslacht worden. Klanten waarderen een diervriendelijker product.”

Drie componenten

De trainingen voor winkelpersoneel via de BioAcademy mogen van Roeland drie belangrijke onderdelen hebben: „Het draait om productkennis, om vakkennis over de winkel en de klanten en om motivatie. Dat laatste gaat over de vraag ‘waarom doe ik dit eigenlijk?’. Daar wil je het personeel heel graag wat van meegeven, de intrinsieke motivatie. Trainingen via de BioAcademy gaan wat mij betreft om achtergrond en om het stimuleren van de medewerkers om te willen werken in een biologische zaak.”

Interview en foto: Jorg Tönjes


vind-ik-leuk(s)
Artikel door

Bioacademy