Actueel

Agrocoach Claudia Hooiveld: ‘Ken jezelf en doe wat bij je past’

02-04-19 08:58
Hoe sta je als biologisch ondernemer in je bedrijf? Die vraag stelt Claudia Hooiveld bij haar coaching aan de klanten die ze begeleidt. Het is belangrijk om je als ondernemer te blijven ontwikkelen. Daarbij vindt ze persoonlijke groei minstens zo belangrijk als omzetgroei.

Claudia Hooiveld krijgt tijdens haar werk te maken met ondernemers die in een veranderingsproces zitten. Ze willen bijvoorbeeld de overstap maken naar biologische productie. Tijdens het proces van ontwikkeling kijkt ze vooral naar de ondernemer. Wie ben je en wat wil je? „Ondernemen draait ook om kosten en baten, maar menselijke groei is minstens zo belangrijk om je kans op succes te vergroten tijdens dit proces.”

„Als ondernemer zijn we geneigd om direct te beginnen, we schieten in de actie, want het technische resultaat telt. Klopt, maar ik wil vooral weten hoe jij als mens in de onderneming zit en functioneert. Professionaliseren begint eigenlijk als eerste met inzicht in jezelf. Waar je naar toe wilt, welke strategie daarbij past en hoe daar te komen? Met welke acties?”

Johan Cruijf heeft een uitspraak ‘Je gaat het pas zien, wanneer je het door hebt’. Dit geldt ook voor ondernemers in de biologische sector. „De sector kenmerkt zich met lange termijn doelen, is heel innovatief en heeft voor elk probleem een oplossing. Ze zijn heel goed om de eigen broek op te houden. De boeren en tuinders werken wel meest in gezinsverband. Je hebt daardoor te maken met de familiedynamiek. Als ik een ondernemer coach ben ik een spiegel, onpartijdig en objectief, waarbij ik mij ook richt op het welbevinden van de boer. Mijn passie ligt dan ook bij de agrarische sector. Alleen ben je sneller, samen kom je verder.”

Ruimere blik

De wat grotere afstand tot het bedrijf geeft aan Hooiveld de mogelijkheid om de vinger te leggen op aandachtspunten die haar opvallen en op krachten die buiten het erf spelen. „Ik let op de drie O’s: ondernemer, onderneming en omgeving.”

Bij het coachen is het belangrijk helder te krijgen waar je als ondernemer goed in bent en waar je naar toe wilt. „Boeren zijn geneigd te kijken naar wat hun buurman doet in plaats van naar hun eigen kunnen en passie. Ik vind dat ze zichzelf voorop moeten stellen. De omgeving kan soms te veel sturend zijn. Als je wilt dat jij aan het stuur zit, is durf nodig. Je kiest dan waar je heen wilt en kan altijd weer terugkomen op dat pad.”

De vragen die aan de orde komen in coaching gesprekken kunnen dus zijn: ben ik nog ik? Doe ik nog wat bij mij hoort? Of hoe vertel ik als bedrijfsopvolger dat ik het anders wil doen, anders dan wat mijn ouders als toekomst zien? „In al deze gesprekken gaat het niet over wat goed of fout is, maar hóe je het gesprek voert. Hoe oprechter, respectvol en met volle aandacht, hoe groter de kans op slagen.”

Toetreders

Wie bezig is met zich te ontwikkelen op de biologische markt of als persoon kan bij Hooiveld terecht. Ze merkt dat biologisch een groeiende aantrekkingskracht heeft op alle generaties boeren en wil ze begeleiden om hun ideeën in de markt te zetten. „Synergie tussen mens en middelen is wat ik stimuleer. Zo kan ik starters helpen het plaatje dat ze hebben compleet te maken, dat ze weten waarom ze zo willen ondernemen.”

Concreet

Een klant kan tot een concrete uitwerking van plannen komen door te weten hoe hij of zij qua karakter is, of je zelf de kwaliteiten en de faciliteiten hebt om deze kant op te gaan en wat je omgeving ervan vindt. „Ben je bijvoorbeeld een rustige persoon die altijd de zaken uitgebreid afweegt, dan kan het lastiger zijn om tot actie over te gaan. Wat is je droombeeld? Past dat? Uitbundigere types mogen misschien wat meer rust uitstralen om juist het plannen te stimuleren en niet direct tot de actie over te gaan. Als je weet hoe jij reageert op anderen heb je een prachtige sleutel in handen om het samenwerken nog praktischer in te vullen.”

Via de BioAcademy wil Hooiveld zich laten zien als specialist op het gebied van training en ontwikkeling. „Van wie ik ben, naar inzicht in de verschillende aspecten van de bedrijfsvoering tot strategie wat vertaald wordt naar acties”. Uiteindelijk kijkt ze met haar klanten ook naar hoe dat economisch uitpakt. Ze ziet kansen voor agrarische ondernemers, voor verwerkers en voor managers. Haar kennis van de biologische markt, de certificering en de consumenten helpen haar om een goed klankbord voor ondernemers te zijn. Zo maakt ze de ondernemers klaar voor de hele keten en niet alleen voor het eigen erf. „De enige goede keuze is te doen wat bij je past”, zegt ze.

>> Bekijk hier het aanbod op de website


vind-ik-leuk(s)
Artikel door

Bioacademy