Actueel

Ron Lenferink vertelt over de biologische slagerij: “We kijken continu naar manieren om te verduurzamen.”

05-10-21 13:44

Wie zijn de mensen die jouw biologische groenten en fruit telen, kaas maken of dat lekkere stukje vlees waar je zo verzot op bent? Neem een kijkje in de keuken van pionierende producenten! Waarom kiezen zij voor een biologische werkwijze, op welke manier innoveren ze en wat betekent dit voor de producten die jij in je winkelmandje legt? Vandaag aan het woord: Ron Lenferink. Hij is commercieel directeur van een biologische vlees producent. Onderdeel van het bedrijf is een keten van biologische slagerijen.

Focus op de verbinding tussen boer en consument
Dit jaar viert de biologische slagerijketen zijn veertigste verjaardag. Al die tijd voorzien ze hun klanten, samen met meer dan 100 biologische veehouders, van een constant aanbod varkens, runder- en lamsvlees. Dat doen ze via elf biologische slagerijen en een eigen webshop, maar ook is hun vlees in verscheidene supermarkten in binnen- en buitenland te vinden. Verbinding, duurzaamheid en diervriendelijkheid zijn de speerpunten bij elk stukje vlees dat ze verkopen. Ron legt het graag uit!

Verbinding in de keten
“Verbinding vindt plaats op verschillende manieren”, vertelt Ron. Allereerst door intensieve afstemming en samenwerking in de keten, dus van boer tot bord. Van elk dier dat ze verkopen, weten ze waar het vandaan komt, welke boer voor het dier gezorgd heeft en wie het vlees verwerkt heeft. De biologische boeren waarmee ze werken worden zorgvuldig geselecteerd en veehouders die willen overstappen op biologisch ondersteunen ze hierbij met het delen van ervaringen en kennis. Ze staan er niet alleen voor.”, vertelt Ron, die overigens naast zijn drukke baan thuis ook zelf nog een boerderij runt.

“Goede afstemming is ook nodig omdat we in de biologische sector over het algemeen te maken hebben met een golfbeweging”, legt Ron uit. Het aanbod en de vraag in balans houden is een uitdaging, omdat het veel tijd kost voordat een boer kan overschakelen van gangbaar naar biologisch. Als de vraag toeneemt, duurt het even voordat het aanbod genoeg is om aan de vraag te voldoen. “Dat zou tot grote prijsschommelingen kunnen leiden, maar daar komen wij in beeld. Wij zorgen voor stabiele prijzen, door niet te werken met weekprijzen maar met kwartaalprijzen, maar ook door bijvoorbeeld kostenontwikkeling op het boerenerf in de prijsvorming mee te nemen (dit wordt ook wel fairpricing genoemd). Zo weten alle schakels in de keten waar ze op kunnen rekenen”.

Verbinding tussen boer en consument
Maar de samenhang gaat verder. “Op onze website en socialmediakanalen praten we veel over de boeren en hun motivatie. We laten er iedereen aan het woord, van boer en slager tot consument.” En ook de slagers in de slagerijen weten waar het vlees vandaan komt en kan de klant daardoor in verbinding brengen met de boer. Dat werkt vertrouwen in de hand. Maar waar ze in de slagerijen bijna automatisch de verbinding kunnen leggen tussen boer en consument, is dat in de supermarkt heel anders. Uit een onderzoek, dat het bedrijf heeft laten uitvoeren onder 1.200 consumenten, bleek dat veel mensen niet geloven dat biologisch vlees in de supermarkt ook daadwerkelijk biologisch is. “Ze kunnen niet zien waar het vandaan komt en vertrouwen het dus niet”, aldus de commercieel directeur.

Supermarkten moeten het verhaal van bio meer uitdragen
Hoe kan de supermarkt het vertrouwen van de consument dan verbeteren, dat biologisch ook echt biologisch is? De oplossing is volgens Ron eenvoudig. “Ze moeten laten zien waar ze het vlees vandaan halen. Er zijn twee redenen waarom mensen voor biologisch kiezen: diervriendelijkheid en milieuvriendelijkheid. Dat verhaal moet je als supermarkt uitdragen.” De commercieel directeur laat een foto zien van een biologisch vleesschap in een Amerikaanse supermarkt: een uitgebreide selectie met veel frisse en groene kleuren. “Zo krijgen mensen het gevoel dat het om bio gaat.” Ron ziet aarzeling in Nederland: “Supermarkten zijn bang om consumenten af te stoten of om ergens op afgerekend te worden.” In de Nederlandse supermarkt ligt biologisch vaak naast gangbaar, en is het ook niet meteen duidelijk dat het gaat om een biologisch product. “Uiteindelijk is duidelijk onderscheid maken de enige weg naar groei.”.

Duurzaam en diervriendelijk staan voorop
Hoewel het bedrijf zich richt op het vergroten van de zichtbaarheid, is ook duurzaamheid een belangrijk speerpunt, zo vertelt Ron. Op allerlei gebieden wordt er aan het milieu gedacht.

“Ook hier begint het weer met bewustwording. Welke keuzes maken we? Zo gebruiken we bijvoorbeeld altijd groene stroom, het liefst met eigen stroomvoorziening op het boerenerf (windmolens, zonnepanelen). We gaan altijd een stap verder. Daarnaast kijken we ook naar diervriendelijkheid. Alle dragende zeugen hebben uitloop in de wei en een modderpoel tot hun beschikking. Dat laatste hoeft niet bij biologisch, maar voor ons is het een logische stap.” Hij noemt nog meer voorbeelden: “Onze slagerijen werken met houtvrije papieren zakken. We kijken continu naar manieren om te verduurzamen. Zelfs de ballonnen voor onze veertigste verjaardag zijn biologisch afbreekbaar. Ja het kost meer, maar wie A zegt, moet ook B zeggen.”

Een evenwichtig voedselpakket met een onsje minder vlees
In een wereld zonder vlees gelooft Ron niet. “Niet op elk deel van de wereld kunnen bonen of tarwe groeien. Ik geloof in een evenwichtig voedselpakket, waar ook vlees in past. We hebben daarnaast ook de mineralen van mest nodig om weer planten te laten groeien.” Hij vindt dat we wel iets minder vlees kunnen eten. “Maar als je dan kiest voor vlees, kies dan voor biologisch vlees.”

Meer weten over biologisch?
Lees hier waar je voor kiest als je biologische producten koopt, wat het verschil is tussen biologisch en biologisch-dynamisch en wat de voordelen zijn voor mens, dier en milieu!

Biologische producten zijn makkelijk te herkennen aan het Europees biologisch keurmerk (het groene ‘blaadje’).

Op de hoogte blijven? Volg Bio lekker voor je op Instagram en Facebook!


vind-ik-leuk(s)
Artikel door