Green Organics: Delen, samenwerken & verbinden
“Delen, samenwerken & verbinden”, dat zijn en blijven de drijfveren voor Green Organics Directeur Jan Groen om zich in te zetten voor de biologische keten en om de BioAcademy een warm hart toe te dragen. “De hele keten moet elkaar aan de hand nemen en door ontwikkelen. Kennisuitwisseling en persoonlijke ontmoeting zijn daarbij essentieel.
Evenementen als de BioVelddag zijn een uitstekende ontmoetingsplaats om deze kennisuitwisseling op gang te brengen. Daarom ondersteunen wij, Green Organics, de BioVelddag!”
Kennisuitwisseling voor nieuwkomers op de biomarkt
Naast zijn werk voor Green Organics, dat als verbinder tussen telers en afnemers contact heeft met een heel groot deel van de biologische keten, stond Jan Groen aan de wieg van de BioAcademy. “Het is belangrijk nieuwkomers in de biologische keten bewust maken van de regels en de principes van biologisch produceren.”
Als vicevoorzitter van de BioAcademy maakt Jan Groen zich hard voor algemene toegankelijkheid van kennis en regelgeving over biologische productie. “Ik ben zelf in het midden van de jaren 90 toegetreden tot de biologische sector. Aan de pioniers op de biologische markt hoefde je niet te vragen voor welke principes ze stonden: gezondheid, ecologie, rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid. Het is vooral voor de nieuwkomers van belang de principes te leren als ze zich op de biomarkt begeven.”
Jan Groen vergelijkt de kennis bij biologische producenten over de principes met bijvoorbeeld de kennis die je nodig hebt om deel te nemen aan andere organisaties: „Toen wij actief werden op de veiling, kregen we een cursus over hoe alles daar werkt. Dergelijke trainingen kan je zelf in je bedrijf geven, maar deze initiatieven passen nog beter in een organisatie als de BioAcademy. De eigen commerciële kennis houd je voor jezelf, maar kennis die in het algemeen op de hele keten gericht is deel je in de BioAcademy.”
De biologische keten door ontwikkelen
De coronacrisis is volgens Groen ook een leermoment voor producenten en consumenten. „De natuur roept de mensheid in zekere zin tot de orde. Stop met de wereld rondtrekken en alles uitputten! Internationaal zijn andere landen sneller met omschakelen naar biologisch. Nederland heeft een goede logistiek op dat gebied, maar in Duitsland is bijvoorbeeld de laatste jaren wel 60.000 hectare naar biologisch omgeschakeld en in Scandinavië wil alles richting biologisch.”
Toch ontstijgt biologisch in Nederland steeds meer de oude structuur met eigen producenten, winkels en consumenten. “We hebben alle verkoopkanalen meer dan hard nodig om verdere biologische groei te realiseren”