Cursus Marktanalyse voor de Groente- en Fruitsector
Vanuit handelsbedrijven en telersverenigingen in groente en fruit bestaat er steeds meer behoefte aan kennis over het nut en de toepassing van marktcijfers. Branche-organisatie GroentenFruit Huis stelt voor haar leden marktinformatie beschikbaar met als doel de kansen op de markt te vergroten.
De cursus gaat in op de volgende kernvragen: Hoe kun je marktcijfers omzetten in waardevolle inzichten? Welke informatie heb je als leverancier nodig om een goede gesprekspartner voor de retailer te zijn?
De cursus is onafhankelijk van marktdata-aanbieders en hun eventuele software en gaat vooral in op de toepassingsmogelijkheden binnen de commerciële operatie van bedrijven.
Om de cursus maximaal toepasbaar te maken, wordt expliciet aandacht besteed aan cijfers over aardappelen, groente en fruit.
Er zal worden gekeken naar de beschikbaarheid en het gebruik van marktcijfers. En dan vooral naar de vertaling van die cijfers naar waardevolle inzichten en adviezen. Ondersteund door vele voorbeelden uit de praktijk/best cases. Waarna steeds per onderwerp besproken kan worden wat van belang is voor bedrijven uit de aardappelen, groente- en fruitsector. Wat zijn de mogelijkheden met data van bijvoorbeeld Circana/NielsenIQ/YouGov(GfK)/IGD/CBS?
Programma
- Bronnen beschikbaarheid en betrouwbaarheid verschillen
- Categorie analyse
- Assortiments analyse
- Prijs analyse
- Promotie analyse
- Account- en Distributie analyse
- Formule analyse
- Actuele marktcijfers
Wat leert u
U krijgt antwoord op de volgende vragen:
- Welke bronnen zijn er, wat is de betrouwbaarheid daarvan en wat zijn de verschillen en mogelijkheden (o.a. Circana/NielsenIQ/YouGov(GfK)/IGD/CBS/Google)?
- Wat betekenen de gebruikte marktfeiten? En wanneer welke feiten gebruiken (distributie, rotatie, liftfactor, etc.)?
- Hoe bepaal ik de inhoud van mijn dashboard voor standaardrapportage?
- Hoe kan ik de marktdata gebruiken in mijn accountplan/-gesprek?