Biofoodie Christianne de Kort: het draait om weten wat je eet

Iedereen zou kennis over voeding moeten hebben. Vanuit die overtuiging werkt Christianne de Kort. Met die kennis kunnen producenten de beste voedingsmiddelen aanbieden en consumenten de beste keuze voor hun gezondheid en hun omgeving maken. Onder de naam Biofoodie werkt Christianne aan de echte waarde van voedsel.

Wie met Christianne praat over voeding en voedselproductie, komt al heel snel bij de basis van haar denkwijze terecht: „Ik ben opgegroeid in Brabant, geboren in Wanroij. Mijn ouders streefden ernaar met hun moestuin en zelfs een eigen varken om zo zelfvoorzienend mogelijk te zijn. Ik ben dus opgegroeid met het idee dat je heel goed weet wat je eet.”

Christianne studeerde voeding en diëtetiek in Nijmegen en voeding en gezondheid in Wageningen. Ze werkte voor Bionext en voor grote voedselbedrijven. Toen ze bij de afdeling kwaliteit van Natudis werkte en dat bedrijf overgenomen werd door Udea, stond ze voor de keuze om mee te gaan naar de nieuwe locatie. „Ik besloot toen door te gaan als zzp’er. Dat werd Biofoodie.”

Productkennis

Met Biofoodie wil Christianne de productkennis van de consumenten vergroten. Een kanaal daarvoor is de voorlichting door de biologische speciaalzaken. „Mijn missie is om biologische en Demeter-voeding beter zichtbaar te maken. Daarvoor werk ik mee aan trainingen en aan modules om te leren in de online omgeving.”

Biofoodie draagt bij aan de communicatie van Demeter en aan ‘Lekker weten’ van Ekoplaza. Ook in de B2B-kanalen draagt Christianne haar steentje bij. De keten moet immers weten waar alle producten vandaan komen, wat ze onderscheidend maakt en de mensen op de werkvloer moeten vragen kunnen beantwoorden over de aangeboden producten. „Voor Demeter maakte ik een leermodule gericht op de winkeliers, zodat zij kunnen uitleggen wat Demeter is.”

Via de BioAcademy wil Christianne de zichtbaarheid van haar onderneming en van biologische producten vergroten. „Daarbij gaat het niet enkel over kennis. Ik wil bijdragen aan inspiratie en verbinding in de branche. Alles uitleggen door voor een groep te gaan staan is niet meer helemaal van deze tijd. Vandaar de nadruk op online. Die omgeving dwingt je wel kort maar krachtig te blijven.”

Aanbod

Volgens Christianne is het platform van de BioAcademy ideaal om haar kennis breder aan te bieden. „De BioAcademy staat voor die verbinding. Ik bied vooral kennis aan, al heb ik ook een training bij Ronald van Marlen gedaan. Het mooie aan de BioAcademy is dat het overstijgend is. Daar moet je niet alleen aan de zijlijn staan. Dat bedoel ik met die verbinding.”

Biofoodie kiest voor de combinatie van zelf dingen ontwikkelen en meedoen met anderen. De eigen internetpagina Biofoodie.nl is een manier om de connectie te maken én de BioAcademy ook.

Tekst: Jorg Tönjes
Beeld: Biofoodie