De Groene Weg: Over consumentenemancipatie, voeding en de biologische keten.
BioAcademy partner De Groene Weg timmert al 40 jaar hard aan de weg in de ontwikkeling tot een succesvolle keten van biologische slagerijen mét een eigen webshop. Reden voor de huidige directeur Allard Bakker om met oprichter Peter de Ruijter uitgebreid in gesprek te gaan over o.a. consumentenemancipatie, voeding en de biologische keten.
Toen Peter in 1981 een biologische slagerij opende in Utrecht, had hij nooit verwacht dat het winkeltje zou uitgroeien tot zo’n succesvolle keten. “Ik gaf in die tijd les en wilde vooral een voorbeeldsituatie ontwikkelen waarin ik kon laten zien: het kan ook anders. Ik vond het belangrijk om het bestaande denkpatroon te doorbreken. Dat is goed gelukt. 22 jaar heb ik me daarvoor ingezet, en toen had ik het gevoel dat het tijd was om het stokje over te dragen. Natuurlijk volg ik De Groene Weg nog altijd op de voet. Ik heb veel bewondering voor de ontwikkelingen die het bedrijf vandaag de dag nog altijd doormaakt. Dat vind ik knap, Allard!” Allard lacht. “Ons motto is nog steeds dat we willen laten zien dat het anders kan. Wat dat betreft is er niet veel veranderd.”
Een wereld te winnen in het denken over voeding
Natuurlijk zijn er ook veel dingen veranderd door de jaren heen. Peter en Allard zijn het erover eens dat kennis één van de grootste ontwikkelingen is in 40 jaar De Groene Weg. Allard: “Consumenten hebben nu alle informatie beschikbaar die ze maar willen. Niets blijft meer verborgen. Dat zorgt natuurlijk voor een kritische blik waardoor je andere keuzes maakt. Mensen kiezen nu bewuster voor biologisch.” Peter beaamt dat. “We zijn sowieso veel verder in de biologische sector. We weten meer en delen dat ook meer met elkaar. Toch is er nog een wereld te winnen, met name als het gaat over denken over voeding.” Dit heeft ook invloed op de rol van de slager, merkt Peter op. “De slager van gisteren was vleesbewerker, de slager van vandaag is misschien een maaltijdspecialist, maar de slager van morgen moet echt voedingsdeskundige zijn.”
BioAcademy partner De Groene Weg timmert al 40 jaar hard aan de weg in de ontwikkeling tot een succesvolle keten van biologische slagerijen mét een eigen webshop. Reden voor de huidige directeur Allard Bakker om met oprichter Peter de Ruijter uitgebreid in gesprek te gaan over o.a. consumentenemancipatie, voeding en de biologische keten.
Toen Peter in 1981 een biologische slagerij opende in Utrecht, had hij nooit verwacht dat het winkeltje zou uitgroeien tot zo’n succesvolle keten. “Ik gaf in die tijd les en wilde vooral een voorbeeldsituatie ontwikkelen waarin ik kon laten zien: het kan ook anders. Ik vond het belangrijk om het bestaande denkpatroon te doorbreken. Dat is goed gelukt. 22 jaar heb ik me daarvoor ingezet, en toen had ik het gevoel dat het tijd was om het stokje over te dragen. Natuurlijk volg ik De Groene Weg nog altijd op de voet. Ik heb veel bewondering voor de ontwikkelingen die het bedrijf vandaag de dag nog altijd doormaakt. Dat vind ik knap, Allard!” Allard lacht. “Ons motto is nog steeds dat we willen laten zien dat het anders kan. Wat dat betreft is er niet veel veranderd.”
Een wereld te winnen in het denken over voeding
Natuurlijk zijn er ook veel dingen veranderd door de jaren heen. Peter en Allard zijn het erover eens dat kennis één van de grootste ontwikkelingen is in 40 jaar De Groene Weg. Allard: “Consumenten hebben nu alle informatie beschikbaar die ze maar willen. Niets blijft meer verborgen. Dat zorgt natuurlijk voor een kritische blik waardoor je andere keuzes maakt. Mensen kiezen nu bewuster voor biologisch.” Peter beaamt dat. “We zijn sowieso veel verder in de biologische sector. We weten meer en delen dat ook meer met elkaar. Toch is er nog een wereld te winnen, met name als het gaat over denken over voeding.” Dit heeft ook invloed op de rol van de slager, merkt Peter op. “De slager van gisteren was vleesbewerker, de slager van vandaag is misschien een maaltijdspecialist, maar de slager van morgen moet echt voedingsdeskundige zijn.”