Grote golfbeweging in bio-kasgroentenmarkt blijft uit
Biojournaal deelde aan het begin van het jaar een artikel van AGF primeur waarin met verschillende partijen betrokken bij handel en verkoop in bio-kasgroenten de balans wordt opgemaakt. Coert Lamers van BioAcademy partner Nautilus Organic concludeert samen met Naturelle en Eco Veg dat over de hele linie bezien 2019 'een mooi sluitend bio-kasgroentenjaar' was. Al werd het begin november 2019 even écht spannend. Terwijl het seizoen in Nederland en België relatief rustig naar het einde toeliep en men al volop bezig was plannen voor 2020 te maken, dreigde het faillissement van de Friese kasgroententeler A.C. Hartman in één klap de hele boel in de war te schoppen. Uit de kassen in Sexbierum is namelijk zo'n twintig procent van het totaalaanbod aan Nederlandse kasgroenten afkomstig. Uiteindelijk kwam het gelukkig niet zover en werd na twee weken onzekerheid bekend dat met de overname door de Best Fresh Group een doorstart voor de bio-kasgroententeler was verzekerd.
Op de korte termijn had het misschien een boost aan de prijskant opgeleverd, maar op de lange termijn zouden er flinke problemen zijn ontstaan. "Iedereen zou opeens op zoek zijn gegaan naar alternatieven", schat Coert Lamers van Nautilus Organic, de enige honderd procent biologische telerscoöperatie van Nederland, in. Gelukkig lukte het in 2019 over het algemeen heel goed om Nederlandse en Belgische telers een mooi product van eigen bodem aan te laten bieden. "De voorgaande twee seizoenen waren het vooral de telers van biotrostomaten die mochten klagen over slechte prijzen. 2019 was voor hen een beter jaar, op de traditioneel moeizame aprilmaand na, waarin de overstap van Spaans naar product van eigen bodem door de retail wordt gemaakt. Op dat moment waren de biokomkommertelers al even op de markt. "Eind februari zijn onze telers daarmee gestart", vertelt Coert. "In het begin vielen de prijzen hier zwaar tegen, maar na de eerste teeltwisseling liepen de prijzen, parallel aan de gangbare komkommermarkt, op. Paprika vertoonde ook grote overeenkomsten met het gangbare seizoen, met een heel wispelturig aanvoerpatroon als gevolg van de in paprika welbekende moeilijk te sturen zetting. Op de eerste en laatste weken van het seizoen na was het ondanks de extremen een goed seizoen met weinig kwaliteitsproblemen."
Tomatenverschuivingen
Datzelfde geldt door de bank genomen ook voor de overige productgroepen, waaronder aubergines, losse tomaten en specialty tomaten. Voor komend seizoen zijn er vooral in het bio-tomatensegment enkele verschuivingen, al blijven grote verschuivingen uit. "Wij krijgen er een paar duizend meter bio-snoeptomaten bij", vertelt Coert. "Geen hele hectares, maar daarop is de bio-kasgroentenmarkt ook niet berekend. De markt is vrij stabiel al komt er bij mijn weten in totaal wel een handjevol hectares bij komend seizoen."
'Voorverkopen'
Het merendeel van de producties wordt door de afzetpartijen in de bio-kasgroentenmarkt 'voorverkocht'. "In bio is er eigenlijk niet of nauwelijks plaats voor daghandel", weet Coert. "Daarom moet je zorgen dat je per week een goede, betrouwbare prognose maakt."
Opkomende markten
En waar gaat die bio-kasgroenten dan overwegend heen? In België veel naar de consument met een grote voorkeur voor product van eigen bodem. Nederland is ondertussen, zoals alom bekend, ‘kampioen exporteren’. Daarover maakt Coert zichzelf inmiddels niet zoveel zorgen meer. "Twee jaar geleden deed ik dat meer, maar inmiddels zie ik dat onze klanten zich goed voorbereid hebben en zelf exporteren wij niet. En mocht het plotseling in januari toch raak zijn, dan zijn wij nog niet op de markt en verwacht ik dat de ergste opstartproblemen al voorbij zijn." Verder valt op dat Duitsland op bio-gebied steeds beter voet aan de grond krijgt en er daar bij de consument een grote voorkeur is voor lokaal. Ook de vraag naar Demeterproducten neemt toe. Bijkomend voordeel is de grotere mate van stabiliteit, stipt Coert aan. "Duitsland hanteert overwegend weekprijzen en kiest nog maar weinig voor prijsafspraken over langere periodes. Met Demeter lukt dat wel, waarbij wij dit jaar van onze drie Demetertelers uiteindelijk de helft van hun product daadwerkelijk ook als Demeterproduct hebben kunnen verkopen aan twee Duitse retailers. In 2018 was dat nog maar vijftien tot twintig procent. De rest van de productie als 'bio' verkocht."
Lees het hele artikel, met ook de ervaringen van Naturelle en Ecoveg op Biojournaal via https://bit.ly/2STE90m
Gebaseerd op een eerder verschenen artikel in editie 12, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Biojournaal deelde aan het begin van het jaar een artikel van AGF primeur waarin met verschillende partijen betrokken bij handel en verkoop in bio-kasgroenten de balans wordt opgemaakt. Coert Lamers van BioAcademy partner Nautilus Organic concludeert samen met Naturelle en Eco Veg dat over de hele linie bezien 2019 'een mooi sluitend bio-kasgroentenjaar' was. Al werd het begin november 2019 even écht spannend. Terwijl het seizoen in Nederland en België relatief rustig naar het einde toeliep en men al volop bezig was plannen voor 2020 te maken, dreigde het faillissement van de Friese kasgroententeler A.C. Hartman in één klap de hele boel in de war te schoppen. Uit de kassen in Sexbierum is namelijk zo'n twintig procent van het totaalaanbod aan Nederlandse kasgroenten afkomstig. Uiteindelijk kwam het gelukkig niet zover en werd na twee weken onzekerheid bekend dat met de overname door de Best Fresh Group een doorstart voor de bio-kasgroententeler was verzekerd.
Op de korte termijn had het misschien een boost aan de prijskant opgeleverd, maar op de lange termijn zouden er flinke problemen zijn ontstaan. "Iedereen zou opeens op zoek zijn gegaan naar alternatieven", schat Coert Lamers van Nautilus Organic, de enige honderd procent biologische telerscoöperatie van Nederland, in. Gelukkig lukte het in 2019 over het algemeen heel goed om Nederlandse en Belgische telers een mooi product van eigen bodem aan te laten bieden. "De voorgaande twee seizoenen waren het vooral de telers van biotrostomaten die mochten klagen over slechte prijzen. 2019 was voor hen een beter jaar, op de traditioneel moeizame aprilmaand na, waarin de overstap van Spaans naar product van eigen bodem door de retail wordt gemaakt. Op dat moment waren de biokomkommertelers al even op de markt. "Eind februari zijn onze telers daarmee gestart", vertelt Coert. "In het begin vielen de prijzen hier zwaar tegen, maar na de eerste teeltwisseling liepen de prijzen, parallel aan de gangbare komkommermarkt, op. Paprika vertoonde ook grote overeenkomsten met het gangbare seizoen, met een heel wispelturig aanvoerpatroon als gevolg van de in paprika welbekende moeilijk te sturen zetting. Op de eerste en laatste weken van het seizoen na was het ondanks de extremen een goed seizoen met weinig kwaliteitsproblemen."
Tomatenverschuivingen
Datzelfde geldt door de bank genomen ook voor de overige productgroepen, waaronder aubergines, losse tomaten en specialty tomaten. Voor komend seizoen zijn er vooral in het bio-tomatensegment enkele verschuivingen, al blijven grote verschuivingen uit. "Wij krijgen er een paar duizend meter bio-snoeptomaten bij", vertelt Coert. "Geen hele hectares, maar daarop is de bio-kasgroentenmarkt ook niet berekend. De markt is vrij stabiel al komt er bij mijn weten in totaal wel een handjevol hectares bij komend seizoen."
'Voorverkopen'
Het merendeel van de producties wordt door de afzetpartijen in de bio-kasgroentenmarkt 'voorverkocht'. "In bio is er eigenlijk niet of nauwelijks plaats voor daghandel", weet Coert. "Daarom moet je zorgen dat je per week een goede, betrouwbare prognose maakt."
Opkomende markten
En waar gaat die bio-kasgroenten dan overwegend heen? In België veel naar de consument met een grote voorkeur voor product van eigen bodem. Nederland is ondertussen, zoals alom bekend, ‘kampioen exporteren’. Daarover maakt Coert zichzelf inmiddels niet zoveel zorgen meer. "Twee jaar geleden deed ik dat meer, maar inmiddels zie ik dat onze klanten zich goed voorbereid hebben en zelf exporteren wij niet. En mocht het plotseling in januari toch raak zijn, dan zijn wij nog niet op de markt en verwacht ik dat de ergste opstartproblemen al voorbij zijn." Verder valt op dat Duitsland op bio-gebied steeds beter voet aan de grond krijgt en er daar bij de consument een grote voorkeur is voor lokaal. Ook de vraag naar Demeterproducten neemt toe. Bijkomend voordeel is de grotere mate van stabiliteit, stipt Coert aan. "Duitsland hanteert overwegend weekprijzen en kiest nog maar weinig voor prijsafspraken over langere periodes. Met Demeter lukt dat wel, waarbij wij dit jaar van onze drie Demetertelers uiteindelijk de helft van hun product daadwerkelijk ook als Demeterproduct hebben kunnen verkopen aan twee Duitse retailers. In 2018 was dat nog maar vijftien tot twintig procent. De rest van de productie als 'bio' verkocht."
Lees het hele artikel, met ook de ervaringen van Naturelle en Ecoveg op Biojournaal via https://bit.ly/2STE90m
Gebaseerd op een eerder verschenen artikel in editie 12, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.