Inspiratiedag 2024: vasthouden aan doelen en betrokken door democratie
Hoe bereik je biologische marktgroei zonder af te drijven van je oorspronkelijke uitgangspunten? Dit was een van de centrale vragen tijdens de BioAcademy Inspiratiedag 2024. In de retailwereld draait het al snel om prijs in plaats van meerwaarde. De BioAcademy vroeg Jan Plagge van de Duitse organisatie Bioland om toe te lichten hoe zij hun producten bij de Lidl brengen, zonder op hun principes in te leveren.
Jan Plagge legde aan de zaal met BioAcademy-partners uit hoe de coöperatieve gedachten en de doelen van Bioland door interne democratische processen geborgd worden. Met 9.000 producenten en ruim 300 medewerkers, maakte Bioland grote groei door, sinds de oprichting in 1971. Toch werd bij elke vervolgstap aan de ledenvertegenwoordiging gevraagd of de ontwikkeling gewenst was, ook bij de toegang tot de schappen van prijsstunters.
Draagvlak van alle verschillende regio’s en ondernemerstypen vormde steeds de opstap naar de volgende trede. Plagge zegt dat steeds de vraag voor de mensen van Bioland was of ze doelen konden bereiken. De discussie moest niet in de richting gaan of Lidl goed of slecht was, maar of de verkoop daar impact zou hebben op de doelen van Bioland. ‘Wij willen het landbouwsysteem veranderen’, zegt Plagge.
Wil dat ook in Nederland? Krijgen we alle eigenwijze neuzen hier dezelfde kant op? Dat is een punt van discussie. Plagge refereert aan de Nederlandse poldercultuur, BioAcademy- partners en aan het sterke individualisme bij Nederlandse ondernemers. Het is stof tot nadenken, aldus BioAcademy-voorzitter Edith Lammerts van Buuren, zeker nu de uitdaging er ligt om biologisch sterk te laten groeien.
Tekst: Jorg Tönjes