Lupine én biologisch voedsel zoeken overtuigde afnemers in de hele Nederlandse markt
Iris Flamand van Louis Bolk Instituut en Marieke Laméris van Lekker Lupine! werken aan de teelt van lupine en aansluitend aan lupine-ketens voor humane voeding
Laméris en Flamand presenteerden op de BioAcademy Platina Partners dag van 17 oktober 2024 de product- en marktontwikkelingen die biologische lupine doormaakt. Telers en verwerkers zoeken wegen (net als de biologische sector als geheel) om een plaats te veroveren in het gezonde en duurzame schap. Laméris: "Een teler zei mij dat hij het een mooi gewas vindt, maar dat de vraag ontbreekt. Daarmee zijn wij aan het werk gegaan.
Ondanks de goede intenties van overheden (eiwittransitie, biogroei) valt het niet mee om de lupine een groter aandeel in het voedsel te geven. Het voedingsadvies is om meer peulvruchten te eten, maar bekendheid en kennis van de bereiding ontbreekt bij de consument.
Iris Flamand richt zich in haar werk sterk op de combinatie van gezonde landbouw en gezonde voeding. Ze bracht de gebieden in kaart die geschikt zijn voor de teelt. Voor de boer moet er ook wat te verdienen zijn, stelt zij. Wat betreft biodiversiteit doet de lupine het goed met een vele weken lange bloeitijd. Onderzoek en veredeling richt zich op de productkwaliteit en gewasgezondheid zonder bestrijdingsmiddelen. Lupine is een vlinderbloemige en kan daardoor al met weinig mest groeien.
De groeiambitie van de lupineteelt en -consumptie vertoont sterke overeenkomsten met de biologische teelt als geheel: Er is een nieuwe groep aanhangers nodig, die het product een vaste plek geeft in de dagelijkse maaltijden. Influencers, communities, winkelketens, restaurants en cateraars mogen allemaal op de trom gaan slaan. Lupine en biologisch voedsel zoeken overtuigde afnemers in de hele Nederlandse markt.