Teler wil wel biologisch telen, nu consument nog

Genoeg telers in de plantaardige sector hebben belangstelling voor de omschakeling naar biologisch. De weerstand zit in de markt. Die moet de ruimte geven om van 5 naar 15 procent Nederlands biologisch areaal in 2030 te gaan. In Nieuwe Oogst tekent journalist Jorg Tönjes een impressie op van kennissessies met BioAcademy partners op de Biobeurs. Wat vertellen onze partners? We delen een aantal fragmenten uit het artikel.

Aan het begin van de Biokennisweek 2024 zei directeur Michael Wilde van ketenorganisatie Bionext dat de biologische sector in Nederland groeit, ondanks enige tegenwind. Die groei komt voort uit een kleine 10 procent hogere prijzen en 5 procent autonome groei van de sector. Het stemt Wilde optimistisch, maar er is nog veel nodig. Tijdens de Biobeurs in Den Bosch op 17 en 18 januari 2024 gingen veel workshops over de wens om te groeien als biologische sector. Een belangrijke conclusie is dat er een veel sterkere rol voor de consument nodig is. 

Over de vraag hoe de afzetmarkt voor bioproducten is te vergroten, gaven Edwin Vels en Gert Bloemendal van BioAcademy partner FMCG Opleidingen in een webinar meer inzicht. Waar de speciaalzaken zijn gericht op klanten die bewust voor biologisch kiezen, zal de gewone supermarkt zowel gangbaar als bio aanbieden. Daarom is het volgens Bloemendal belangrijk je te verplaatsen in de retailers. 'Die zijn in de eerste plaats geïnteresseerd in het binnenhalen van de klant.' Met een breed assortiment voor alle doelgroepen lokt de supermarkt de klant. Die klant maakt voor het schap keuzes. Op basis van de omzetsnelheid en marge verdient de retailer aan de boodschappen. Door mee te denken, kan de biologische producent een betere plek in de supermarktschappen verwerven.

Samenwerking leveranciers

Vels: 'Al tien jaar zijn daar de 5 G's van belang: Gemak, Gezondheid, Genieten, Goed gedrag en Good looking.' Bloemendal denkt dat een samenwerking kan ontstaan van biologische leveranciers die meedenken met de winkelbedrijven. Bij producten die zich minder op kwaliteit onderscheiden, kan de biologische sector markt winnen door zich in huismerken op te werpen als nieuwe standaard. 

Edwin Vels en Gert Bloemendal van FMCG Opleidingen. Foto: FMCG Opleidingen

Rustig omschakelen

In de workshop Omschakelen vertelt akkerbouwer Arthur Blijdorp uit Luttelgeest dat hij kiest voor overstappen op biologisch in een rustig tempo. Hij wil de tijd nemen om te wennen aan de grotere nadruk op bodembeheer en de ingewikkeldere uitdaging bij de onkruidbestrijding. Hij vond afzet voor vlas en pompoenen in de biomarkt en hoopt voor zijn andere grond meer in te kunnen vullen in het voorjaar. Adviseur Sander Bernaerts van BioAcademy partner Naturim zegt ook dat de markt wat inhoudt: 'De biosector groeide in de afgelopen jaren sterk, maar nu stabiliseert die groei. Biologisch past in trends en de maatschappelijke positie van telers. Toch zijn de laatste jaren de bioprijzen bijna gelijk gebleven. De kosten lopen wel op. Arbeid ging bijvoorbeeld van 17,50 naar 28 euro per uur. Gangbaar kan het op kosten momenteel dus misschien beter doen dan bio.'

Risicovol

De conclusie kan zijn dat omschakelen risicovol is. Bernaerts ziet nog een ander mechanisme: 'Gangbare telers zijn vaak afhankelijk van maar een paar gewassen, biologen van veel meer. Dat levert economische veerkracht op. Ik denk bovendien dat we over het dode punt heen komen.' Conserven zitten volgens Bernaerts voorzichtig in de lift en de afzet van biologische aardappelen en uien loopt goed. 

Sander Bernaerts van Naturim met een cursusgroep. Foto: Naturim

Oriëntatiecursus en ander leeraanbod over biologisch

BioAcademy partner Biologisch Netwerk organiseert al meer dan dertig jaar i.s.m. vereniging Bdeko -Flevolandse biologische en biodynamische telers- oriëntatiecursussen gericht op omschakelaars.Volgens Ingrid Veeman van het Biologisch Netwerk zit de cursus dit jaar niet helemaal vol. 'Soms zijn het er vijf tot tien, in de beste jaren twintig', legt ze uit. Veeman werkt tevens voor de BioAcademy. 'Dit kennisplatform is meer dan vijf jaar actief. In die periode zijn we geprofessionaliseerd en hebben we meer dan dertig partners gevonden die leeraanbod op onze internetpagina plaatsen. We hebben aanbod voor boeren, tuinders en andere partijen, zoals verwerkers en de handel in biologische producten.'

Omschakelpunt op BioAcademy

Op het BioAcademy platform is een aparte pagina 'Omschakelpunt' gemaakt waarop al het leeraanbod is gebundeld dat specifiek interessant is voor omschakelaars, zowel boeren als ook handelaren, verwerkers en retail. Op op de Wegwijzer voor Biologisch Ondernemen, een nieuwe landingspagina voor omschakelaars van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), is BioAcademy ook te vinden. 

Lees het complete artikel van Jorg Tönjes via Nieuwe Oogst 

Bron: Tekst Jorg Tönjes voor Nieuwe Oogst
Foto Header: Dick Boschloo