Claims, keurmerken en reclame op voedingsmiddelen
Het etiket of de website is dé plek om reclame te maken voor jouw product. Is jouw product gezond of juist duurzaam, dan wil je dat aan de consument laten weten door middel van een claim of een keurmerk. Of door een aantrekkelijke marketingtekst. Maar wat mag je wel en niet claimen? En welke regels gelden er voor het voeren van de diverse keurmerken?
Om die vragen te kunnen beantwoorden volg je de klassikale training over claims, keurmerken en reclame. Tijdens de training wisselen we theoretische kennis en achtergronden af met praktische oefeningen, zodat je na de training weet welke claims of keurmerken voor jouw product van toepassing zijn en je zeker weet dat je voldoet aan alle regels en de Europese wetgeving.
Naast de verschillen tussen voedings- en gezondheidsclaims en de richtlijnen voor diverse keurmerken, zoals het Beter leven keurmerk en het Planet Proof logo komen ook de duurzaamheidsclaims aan bod. Wat kun je zeggen over de impact van jouw product op mens, dier of milieu?
Middels vele praktijkvoorbeelden en door zelf aan de slag te gaan, ben je in staat om voor jouw product een wettelijk correcte claim op te stellen, te bepalen welke keurmerken van toepassing zijn en kun je een duurzaamheidsclaim herkennen en toetsen aan de daarvoor opgestelde criteria.
Dit is een klassikale training van een dag, inclusief lunch. Iedere cursist ontvangt na afloop van de training een certificaat van deelname.
Voor wie?
Voor iedereen die betrokken is bij het ontwerp van een etiket of websitetekst voor voedingsmiddelen, zoals ontwerpers, marketeers, productmanagers, etiketteringsspecialisten en labelaars.
Onderwerpen
- Uitleg Europese claimsverordening (Verordening (EU) nr. 1924/2008) en hoe te raadplegen;
- Opstellen gezondheidsclaims aan de hand van geautoriseerde claims en schrijfwijze;
- Keurmerken en de regels vanuit de diverse toezichthouders;
- Mogelijkheden voor duurzaamheidsclaims over producten en verpakkingen en de bijbehorende criteria.
- Beoordeling verpakkingen, inclusief marketinguitingen en afbeeldingen.
De training is interactief en praktisch opgezet. Voorafgaand aan de training kunnen specifieke vragen ingestuurd worden. De trainer zal deze input tijdens de training zoveel mogelijk aan bod laten komen. Tijdens een van de praktische opdrachten wordt de wetgeving door de deelnemers via internet geraadpleegd en geleerd hoe deze wetgeving toegepast moet worden in praktijk.
Doel
Na deze training ben je bekend met:
- het raadplegen en bijhouden van de relevante en meest recente wetgeving;
- de verhoudingen tussen het wettelijke kader en de interpretaties van diverse stakeholders;
- misleiding in relatie tot afbeeldingen en commerciële uitingen;
- de verplichte eisen bij verschillende soorten claims en keurmerken;
- het formuleren van wettelijk toegestane voedings- en gezondheidsclaims en
- het opstellen van eerlijke duurzaamheidsclaims aan de hand van criteria.
Overig aanbod
Naast deze cursus kun je bij ons ook andere trainingen volgen binnen het onderwerp etikettering, namelijk:
- Label je slim (e-learning)
- Etikettering van voedingsmiddelen
- Etikettering van additieven
- Etikettering van petfood
- Herkomstetikettering (e-learning)